Myanmar en Songkran - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Fleur en Sophie - WaarBenJij.nu Myanmar en Songkran - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Fleur en Sophie - WaarBenJij.nu

Myanmar en Songkran

Blijf op de hoogte en volg Fleur en Sophie

15 April 2016 | Thailand, Chiang Mai

Inmiddels zijn we alweer terug in Thailand, maar zoals de meesten van jullie waarschijnlijk al wel gehoord hebben zijn we hiervoor nog 3 weken naar Myanmar geweest.

Myanmar is echt een geweldig land, dus voor iedereen die nog twijfelt, zet dit op je bucketlist en kom snel deze kant op voordat het massatoerisme
binnenstroomt. Iedereen was heel behulpzaam en wilde maar al te graag zijn gebrekkige Engels oefenen en we zijn zeker 50 keer met mensen op de foto geweest. De wegen zijn heel hobbelig en de nachtbussen komen meestal rond 3 of 4 a.m. aan op hun bestemming (i.p.v. 6 a.m. wat ze steeds beloven) maar gelukkig kunnen wij wel tegen wat minder slaap.

We zijn begonnen met een excursie naar de "bat cave" wat geweldig had moeten zijn, maar vanwege de volle maan kwamen de vleermuizen pas naar buiten toen het al helemaal donker was. De dag erna hebben we nog heel veel grotten bezocht en daarna zijn we doorgegaan naar een klein dorp vanaf waar we een 3 daagse trekking door de bergen hebben gemaakt. Tijdens deze trekking kwamen we langs veel kleine bergdorpjes, waar we ook hebben geslapen, en onze gids Soe vertelde dan allemaal verhalen over de dorpelingen, naast zijn gebruikelijke "funny stories". We waren op pad met 3 jongens (Syd en Stuart uit Engeland en Maarten uit Nederland) waar we vervolgens nog 1,5 week mee hebben gereisd en heel veel kaartspelletjes mee hebben gedaan. De trekking eindigde met een boottocht over een enorm meer en de volgende dag zijn we nog op onze gehuurde fietsen naar de hot springs geweest.

Vervolgens gingen we naar Bagan, het tempelparadijs van Myanmar. 's Ochtends moesten we om 5 uur op pad voor de zonsopgang en daarna zijn we nog 2 dagen met de jongens op een soort scooters op pad geweest om zoveel mogelijk tempels te zien en veel off the beaten track door het zand te rijden en te proberen niet elke 5 meter te slippen. We hebben nog 2 keer vanaf het dak van een tempel de zonsondergang gezien. Bagan was naar ons idee de leukste plek om te bezoeken in Myanmar.

Daarna zijn we nog naar twee grote steden geweest, Mandalay en Yangon, waar we vooral veel hebben rondgelopen, een tempel op een hoge heuvel hebben bezocht, een heerlijke kokoscake en club sandwich hebben gegeten en naar veel markten en street food tentjes zijn geweest. Fleur heeft nog een treinritje gemaakt om de stad Yangon te ontdekken en we hebben daar samen een enorm tempelcomplex bezocht (Shwedagon Pagoda) waar we van een lokale student waarmee we aan de praat raakten een twee uur durende rondleiding hebben gehad.

Onze laatste bestemming in Myanmar was Hpa-An (waar we ook zijn begonnen) en daar hebben we - in de bloedhitte - een berg beklommen om op de top in een klooster te kunnen slapen.

Nu zijn we weer verder gereisd naar Chiang Mai in noord Thailand, waar momenteel 3 dagen lang Thais nieuwjaar (Songkran) wordt gevierd met een enorm watergevecht door de hele stad heen. Bewapend met supersoakers gevuld met ijswater gaan wij dus elke dag de strijd aan. De eerste dag zei iemand al "This is not a game. This is warfare." We hebben gisteren - op Sophie's verjaardag - ook nog een cursus Thais koken gevolgd waar we spring rolls, tom yum shrimp soup, curry en pad thai hebben leren maken. Heerlijk gegeten!

Morgen is Fleur jarig dus alhoewel vandaag de laatste dag is van het nieuwjaarsfeest gaat het feest voor ons nog een dagje langer door.

Groetjes en happy songkran!

• 15 April 2016 - 19:09

Marga:

Erg leuk om jullie zo te volgen,veel plezier en verder goede reis. Groetjes van Opa en mij.

• 15 April 2016 - 20:49

Caliente:

Hartstikke leuk meiden!
    Hier maken jullie het thuisfront blij mee haha.
    Fijne verjaardag morgen Fleur!!
    Liefs Sophie/Caliente

• 21 April 2016 - 21:00

Erna:

Klinkt allemaal super ! Lekker natuur snuiven !! Mooi leven daar!

• 23 April 2016 - 09:41

Viola:

Heee wat cool allemaal. En bijzonder slapen in een tempel. En de kookcursus